אסטרטגיית היציאה מהקורונה – למה המדינה מתעללת בעסקים הקטנים?

אסטרטגיית היציאה מהקורונה - למה המדינה מתעללת בעסקים הקטנים?

שתף פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

היציאה מהקורונה - לא להאמין כמה זה קרוב

נבואה ניתנה לשוטים, אנו בעיצומו של משבר שבו רב הנסתר על הגלוי, ולא ידוע כיצד הוא יסתיים, אולם בכל זאת בתור תרגיל רעיוני בלבד, בשורות הבאות אני אפרוט את התחזית שלי לגבי מצב המשק בעת היציאה מהסגר בכלל וההשפעה על שוק הבנקאות והמשכנתאות בפרט.

נכון להיום – הציבור מעכל את המצב

אנו בשלב שבו הממשלה והציבור עיכלו את המצב, התחזיות השחורות על קריסת מערכת הבריאות והמשק לא התממשו, וכבר מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה עם התחלת שחרור ההגבלות, ולא ירחק היום שההגבלות ישוחררו לגמרי למעט ההקפדות האישית על מרחק 2 מטר וחבישת מסיכה שאני מאמין שימשיכו ללוות אותנו או לפחות את "האוכלוסיה בסיכון" תקופה ממושכת יותר,

לפיכך השפעת הקורונה על מצב המשק היא נקודתית, כלומר עסקים שהיו חלשים לפני הקורונה יקרסו או יפשטו רגל, עסקים שהיו בריאים ויציבים לפני הקורונה ישרדו את המשבר במחיר של ספיגת הפסד מסוים, אולם החזרה לשגרה תאפשר להם להתגלגל הלאה ולאט לאט להתגבר על ההפסדים מתקופת הקורונה.

הסיוע מהמדינה – הנקודה הכי כואבת במשבר 

המדינה לא יכולה לעזור לכל העסקים שנפגעו מהקורונה והיא גם לא מעוניינת בכך, יש פה משבר אמיתי ואנשים מפסידים כסף, ככה העולם עובד, לכל סיכוי יש גם סיכון.

ולכן גם העזרה שהמדינה מושיטה לעצמאים היא בהיקף מצומצם ובאופן סלקטיבי, המדינה מסייעת לעסקים בשלושה מישורים: 
1. תשלום אבטלה לשכירים בזמן חל"ת – זה נותן עזרה לעסקים גדולים שחשובים למדינה כי הם מעסיקים עובדים בכך שהם מפחיתים משמעותית את ההוצאות הקבועות של העסק.
2. מתן מענק לעצמאים – המענק לא באמת יכול לגרום את ההבדל בין פשיטת רגל להמשך קיום העסק, אלא זה יותר צ'ופר נחמד ומתן רוח גבית לבעל העסק וגם הוא ניתן רק על פי  קריטריונים קשוחים
3. העמדת הלוואות מוזלות באמצעות "קרן קורונה בערבות מדינה" – העזרה המשמעותית ביותר לבעלי עסקים היא העמדת אשראי באמצעות הקרן לערבות מדינה, מכיוון שהבנקים יכולים לתת את האשראי בקלות בראש שקט כי המדינה  ערבה להם ובנוסף הפיקוח על הבנקים נתן לבנקים הקלות נוספות שמגדילות להם את הרווחיות, אולם גם פה העזרה היא סלקטיבית, עסקים עם מחזור גדול ורווחיות תקינה שיש להם "יכולת החזר" יקבלו אשראי נדיב, בעוד עסקים עם מחזור קטן ואו רווחיות נמוכה/גבולית יקבלו אשראי מצומצם או לא יקבלו אשראי בכלל,

התוצאה – השמדת העסקים הקטנים

השילוב של הגורמים הללו ידחק את העסקים החלשים לקריסה ופשיטת רגל ואת מקומם יתפסו עסקים חזקים שיתחזקו עוד יותר, וזהו רבותיי קפיטליזם במיטבו, אם אתה טוב, יש לך זכות קיום, אם אתה גרוע כדאי שתפשוט רגל ויפה שעה אחת קודם.

אני יודע שזה לא נראה טוב – לראות בעל עסק קטן שפושט רגל – אבל, מבחינת המדינה היא מעדיפה שיהיו פה רק עסקים גדולים וחזקים, מהסיבה הפשוטה שיותר קל למדינה להתמודד עם מספר מועט של עסקים גדולים וחזקים, שמשלמים מיסים בזמן וכראוי, מאשר להתחיל להתעסק עם מאות אלפי עסקים קטנים…

ענף המשכנתאות – נפילה חזקה וחזרה מהירה לשגרה

מיד כשהתחיל המשבר ראינו זינוק חד בריביות על המשכנתא, זינוק שלא חווינו מעולם, אולם ככל שהמצב הרפואי בארץ מתחיל להתבהר בשילוב הפעולות שנקט בנק ישראל להרגעת שוק האג"ח כך הריביות על המשכנתאות יתחילו לרדת, ולאט לאט נחזור לריביות סבירות, אמנם לא נחזור לריביות הסופר נמוכות שהיו פה בחודש פברואר ערב המשבר, אבל נהיה קרובים מאוד לרמה הזו, כבר ניתן לראות שהחל מתאריך 20/04/20 בנק פועלים הוריד את הריביות בחדות לריביות כמעט באותו גובה שהיו לפני המשבר, אני מקווה ששאר הבנקים יצעדו בעקבותיו

שוק הנדל"ן – התעלומה בעיצומה

נכון להיום אמנם יש כמעט קיפאון במכירת דירות, אולם בעסקאות שכן מתבצעות לא רואים ירידה משמעותית במחירי הדירות, מעסקאות שיצא לי לראות ראיתי ירידה מינורית של עד 50,000 ₪ שזה כמעט ולא מורגש, אולם כן ראיתי התגמשות משמעותית של המוכרים (בעיקר קבלנים) על תנאי התשלום, כלומר פריסת תשלומים בסגנון של מקדמה נמוכה ותשלום כל היתרה בעת האיכלוס, העיקר שהלקוח יחתום על חוזה הרכישה.

אני מאמין שבעוד כשלושה חודשים, לאחר שהמשק יחזור לתפקוד כמעט מלא, ההלוואות והמשכנתאות יצאו מ"ההקפאה" ויחזרו לרדת כסדן, בעלי העסקים החלשים יבינו שהמדינה לא באמת מתכוונת לעזור להם גם לא בהלוואה וכן השכירים שפוטרו יבינו שאין להם לאן לחזור, אז נראה תופעה של אנשים שחייבים למכור את הדירה מהר או לבטל רכישת דירה שיש מצב שתגרום לירידת מחירים זמנית, נכסים יחליפו ידיים ויעברו מהאנשים החלשים כלכלית ללקוחות שיש להם יכולות כלכליות ולאחר מכן תימשך המגמה של עליית מחירים מתונה במחירי הדיור כפי שהיה בשנים האחרונות.
לעומת זאת, שוק המשרדים, סובל מהאטה חריפה ולהערכתי נראה שם ירידת מחירים ומיתון בעסקאות, נגיע לשיא הירידה במחירים בעוד כחצי שנה לפחות. באופן כללי בשוק המשרדים רב הנסתר על הגלוי.

בברכת בריאות איתנה ופרנסה בשפע,
קובי טורנהיים ❤

זה לא נראה טוב - לראות בעל עסק קטן שפושט רגל - אבל, מבחינת המדינה היא מעדיפה שיהיו פה רק עסקים גדולים וחזקים

קובי טורנהיים

מאמרים נוספים

הטעות שתפגע לכם בדירוג האשראי

טעות נפוצה ביותר שתפגע לכם בדירוג האשראי לחצו פה למעבר לסרטון קליל עם הסבר מקצועי למה כדאי לכם להתחיל לסרב להצעות טלפוניות שאתם מקבלים.

הטעות הבנקאית שתעלה לכם ביוקר

פשוט רפורמה מטומטמת לאחר 3 שנות עבודה, בנק ישראל חגג בקול תרועה את הרפורמה המהפכנית למעבר חשבון מבנק לבנק באמצעות לחיצת כפתור בלבד.   וואוו,